søndag 21. desember 2008

IKEA

Meg og Anne e paa besok hos Bestemoren min naa i Brisbane (eller host-grandma, whatever) og idag tok me ein tur for aa kjope noe stoff te ein keimkunn assignment. Kjopesenterene e her akkurat som i USA, svaere varebutikker med alt samle paa ett sted. Men ka tror du ikkje me saa der me satt i bilen med air con. paa full guffe? Opp av hauger paa gigantiske butikker og horder av biler steig ett himmelsk syn opp: Ett blaatt og gult bygg med svaere bokstaver: IKEA. IKEA!!!!! skreik me norske jentene i kor!

A gaa inn paa Ikea igjen va heilt utrolig, ubeskrivelig fantastisk. Det saa serisot heilt lkt ut som i Norge! Og det va heilt uvirkelig aa kunne gaa inn te Ikea og kjope billig julegavepapir der, saann som eg gjor kvert einaste aar. Foltes for et lite minutt som eg va hjemma i Norge og ikkje paa den andre siden av jorden! Saa virkelig foltes det ut at eg til og med begynte aa snakke norsk med ein av de som jobbde der! Va litt flaut ja. Ennaa bedre blei det naar me horte naagen danske rundt oss!

Men det absolutt aller aller beste av det heile va at det va ein egen Ikea matbutikk! Det va heilt fantastisk!!!!!! HE rhadde de den svenske utgaven av Maarud og Freia, kjottbullar og Annas Pepperkakehus og masse merr! Saa me hamstra inn paa Daim sjokolade og Alhgrens biler og Ballerina kjeks, det va seriost akkurat som eg va hjemma igjen. Spesielt bra va det at det va svenske priser, naage som gjor det utrolig billig! Biler og Snore te 7 kroner! Te slutt kjopte me polser og is, akksom hjemma paa gode, gamle Forus. Vertsfaren min blei heilt sjokka ove kor billigt det va, one dollar for hot dog and 50 cents for an ice cream! Bloody hell! utbrot han og klappte seg paa vommen. Selve polsekoen va speiselt rorende, med litt taarer og klemming og masse hjemlengsel. Men fy soren for ein fantastisk shoppingtur.

Ellers begynne det aa nerme seg jul her, naage eg synes eg veldig rart. Komme liksom ikkje heilt i julestemmning naar det e 35 grader og sol! Men begynne aa glede meg litt og, sjol om eg savne sykt Askepott og pinnekjott! Ikkje at mangel paa mat e naage problem her, fekk idag oye paa julemenyen: Aspargus salad, green salad, potato bake, mango&prawn salad, roasted chicken, prok roast, ham steak og trifle and pavlova for dessert! Holey Moley! Komme te aa komme trillende hjem!

8 kommentarer:

STINE sa...

Hei=) Jeg skal reise med Aspect til Australia neste år. Når fikk du vite hvor du skulle bo og hvilken familie du skulle til?=)Veldig kjekt å lese om det du skriver forresten:D

Ordaz sa...

jøsses kristus, så gøøøy :D

Helene sa...

Hei Stine:)
Eg fekk vite det ganske sent, tror eg fekk vite staten i Januar/februar, men fekk ikkje vite familie aa saann foer i april/mai. Gled deg il aa reise, det er saa klart veldig vanskelig til tider, men definitivt verdt det!

STINE sa...

Okei, fikk faktisk vite igår på julaften at jeg skal til Queensland, så sitter nå med 7 steder jeg skal velge imellom. Er det gode surfemuligheter på tannum sands? (vil så innmari lære det) Gleder meg helt enormt til å dra ned dit:D

Helene sa...

hae, faar du lov til aa vlege??! saa sinnsykt urettferdig! haha. nei tannum har ikke spesielt bra bolge surfing ,uligheter, men du kan laere det her. tannum er derimot det beste stedet aa laere seg kitesurfing, det beste stedet i hele australia pga vinden:)hvilke byer kan du vlege mellom?

STINE sa...

Jeg kan velge gladstone, mackay, yeppoon, townsville, atherthon, hervey bay og south qld=) Men i de store byene kommer vi til litt mindre steder som f.eks tannum sands=) Kitesurfing ser også veldig morsomt ut=D

Helene sa...

ska heldig du e da! tannum sands horre te gladstone, saa velge du det e det nok en ganske stor mulighet for at du havne her, men du kan havne i gadstone og siden byen e ikkje saerlig stor, ca 20 000 innbyggere. eg ville enkli ikkje valgt det siden gladstone e ein industriby, det e tannum som har alle strendene osv:)yeppoon e en sinnsykt bra by, flotte strender, kjekke folk, og storre og koseligere enn tannum og gladstone. hervey bay og south qld har di beste surfemulighetene:)

STINE sa...

Okei, tusen takk for svar, det var kjempehyggelig. Kos deg videre=D Er ganske misunnelig på dere som er der nå:P